Hur tänkte Coca-Cola och Expressen nu?

editKNyheter

Expressen-Halsa-Coca-cola

Klickar idag in på Expressen HÄLSA och ser att CocaCola köpt in sig på hälsosidan med en gigantisk annons. Min första tanke går instinktivt till annonssäljaren och mediarådgivaren som gör både Expressen och kunden en björntjänst. Det är som om oljebolaget Shell skulle annonsera i gröna magasinet Camino. Hur tänkte medieexperterna här?

Troligen har CocaCola köpt en målgruppstyrd annonskampanj utan att ta hänsyn till de ”mjuka värdena”. Förbiser man dessa och enbart jobbar med statistik så kan det slå helt fel. Det här är ett bra exempel. Då skadar man varumärkets trovärdighet.

Nu kanske man tänker att Coca Cola vill kommunicera att drycken är ”naturlig” och att den då hör hemma på Hälsosidan. Det är kanske inte är att ljuga, men man säger inte heller hela sanningen. För alla vet att cola innehåller enorma mängder socker som ger oss ett antal olika sjukdomar.

CocaCola är en av mina favorit drycker vid festliga tillfällen men att marknadsföra drycken på Hälsosidan är kanske inte det som gör att jag väljer CocaCola nästa gång. Men idag fick jag mig ett gott skratt!