Fem frågor till editK´s social media manager Hanna Bilén

Hanna BilénEditKLeave a Comment

Foto: Maria Östlin 

Vår social media manager Hanna Bilén har sedan augusti förgyllt vår värld med sin bubbliga personlighet och sina kreativa inspel. Hon är utbildad journalist och kommer senast från radiokanalen NRJ och är även känd för många som ”Crossfit-Hanna.

Nu är det drygt två månader sedan du bytte sida från den redaktionella sidan till konsultsidan. Vad var det som lockade dig till byråsidan?

Jag ville prova något nytt och utmanas. Jag drivs av att få utmanas och om jag vill prova på något nytt då ska jag göra det fullt ut. I framtiden vill jag aldrig tänka: ”tänk om..”.

Hur kommer det sig att du valde editK?

Jag fastande för det personliga tilltalet på sociala medier. Min första känsla var att detta verkar som ett färgglatt och professionellt företag som jag vill testa på, efter ett tag bestämde jag mig för att söka och sen sökte jag nog två gånger innan Edit bestämde sig för att ”vi kör”!

I din roll som Social media manager skapar du innehåll i sociala kanaler, vilka trender ser du just nu som man ska hålla koll på?

Jag brinner för de möjligheter som sociala medier innebär för företag och personliga varumärken. Jag skulle säga att trendspaningen nu och framåt handlar om tre saker: råmaterial, filter och livesändningar. Man vill ha den riktiga världen, bli inspirerad och fånga expertis och skapa en relation, inte redigerat eller påklistrat material. Det är mycket här och nu som man vill se och som lockar till klick. En annan trend och som vi kommer få se mycket utav är filter, det blir mer och mer filter från tex. Snapchat som man använder för att förstärka en bild, vilket resulterar i att texterna inte blir längre.  Sista trenden är livesändning. Fler använder sig av detta för att kommunicera direkt med sina följare och för att skaffa sig en närmre kontakt med sina kunder. 

Kan du tipsa om företag eller profiler vars kanaler du blir inspirerad av i ditt arbete?

Jag inspireras mycket utav det som ger mig energi. Som person är jag positiv och älskar att motivera och att bli motiverad. De som jag inspireras av i arbetet är drivna kvinnor främst som visar upp sin vardag, är ärliga och som inspirerar mig. I mitt arbete inspireras jag utav företag som lyfter teamet, visar upp sin expertis och som vågar att ta ut svängarna i sina kanaler. Idag hänger alla på sociala medier på något sätt, det är där vi når ut till potentiella kunder, potentiella samarbeten och trogen följare, så varför inte satsa på sina kanaler fullt ut? 

Hur kommer det sig att du kallas för ”Crossfit-Hanna”?

Det började på NRJ som en kul grej när jag började träna crossfit, sen blev det bara att jag var ”Crossfit-Hanna” i radio och många känner igen mig för idag, vilket är superkul och härligt! Tränar mycket gör jag ju så det stämmer in bra på mig också! 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *