IN TIME

Matilda FogdeOkategoriseradeLeave a Comment

Tid är något som är helt avgörande för en person som lever med diabetes. Kampen mot klockan pågår dag som natt. När man lever med diabetes kan man aldrig ”förlora sig i tiden” – då riskerar man att dö. Att konstant leva med den vetskapen eller leva nära någon med diabetes gör en ödmjuk. När en av mina fantastiska branschkollegor 2016 fick diagnosen cancer i bukspottskörteln innebar det tyvärr att diagnosen diabetes kom med på köpet. När vi träffas plingar det konstant i hennes telefon för att göra henne påmind om socker- och insulinnivå i blodet. Hennes kamp och styrka sedan diagnosen är något som berört mig djupt. Jag känner ingen som är starkare, ingen! När vi pratar om cancerdiagnosen så menar hon att diabetes är mycket svårare att leva med och hantera, på daglig basis. När jag frågar vad jag kan göra för henne säger hon:

Sprid kunskap! Få fler att förstå allvaret i en diabetesdiagnos!

I fem år har vi önskat våra kunder och partners en riktigt god jul genom att trä armband och skänka pengar till förmån för en god sak. I år vill vi uppmärksamma alla som lever med diabetes genom att sprida kunskap om hur viktigt det är att få hjälp i tid och hur man kan hjälpa någon snabbt som går in i hypoglykemi.
Därav årets budskap ”IN TIME”. Vi skänker därför 100kr per armband till Diabetesfonden och utmanar dig att göra detsamma genom att swisha valfri summa till 123 900 9010 (Diabetesfonden).

Det här är för dig Vanja, du är en krigare!

Vi vill också passa på att tacka för ett fint samarbete under 2018
och önska dig en riktigt God Jul!

Vad ska jag göra om en person med diabetes plötsligt mår dåligt?
Det mest troliga är att personen drabbats av för lågt blodsocker. Ord som används för begreppet lågt blodsocker är känning, insulinkänning, hypoglykemi, hypo, vara låg, ligga lågt, sockerfall. Allt detta betyder lågt blodsocker. Vanligt förekommande symtom är blekhet, skakningar i framför allt händer och armar, svettning, hunger, svårt med koncentration och beslutsfattande samt irritation. Det bästa är om du kan mäta blodsockret, men kan du inte göra det så ge personen något sött att dricka eller äta. Ge aldrig insulin! Om personen inte kan svälja ska du inte ge något att äta eller dricka. Ring 112 för att få råd om hur du ska göra.

 

Anne-Marie Schjetlein och Edit Künstlicher i podcasten Debutera eller Dö

Matilda FogdeAnne-Marie Schjetlein, EditK, KunderLeave a Comment

I senaste avsnittet av podcasten Debutera eller Dö intervjuas författaren Anne-Marie Schjetlein och editK:s egna Edit Künstlicher. Ett spännande avsnitt som kretsar kring Anne-Maries författarskap, hur det handlar om att vara envis i sitt skrivande, samtidigt som man måste acceptera de stunder då det inte känns lika lustfyllt. Vad ska man som författare göra i de stunderna? Anne-Marie utgår från sina egna erfarenheter och ger kloka råd.

Vidare i podden får vi höra Edit Künstlicher som pratar om sina erfarenheter kring att marknadsföra författare. Hur ska man framställa sig som författare för att sälja böcker och hur kan en PR-byrå hjälpa till för att bygga upp och synliggöra ett författarskap? Välbetänkta tips som får en att känna pepp och inspiration!

Här kan ni lyssna på avsnittet!

Från vänster: Johanna Devaliant, Nina De Geer, Anne-Marie Schjetlein, (Fröken) och Edit Künstlicher.

 

Ulrika Davidsson i Doktorn

Matilda FogdeUlrika DavidssonLeave a Comment

Idag kan vi läsa om matprofilen och hälsoentreprenören Ulrika Davidsson i tidningen Doktorn. Ulrika berättar om sin resa från att arbeta på ett stort telekombolag till att helt ägna sig åt kostrådgivning. Spännande läsning där Ulrika tar upp hur viktigt det är att ha kunskap med sig innan man påbörjar en livsstilsförändring – men även den stora vikten av att känna sig motiverad. Dessa två går hand i hand och är grunden till en förändring av sin livsstil!

”Vi kan känna oss hur motiverade och inspirerade som helst, men om vi inte har kunskapen i vad som behövs göras, då blir det svårt” säger Ulrika Davidsson.

Inspirerande läsning, missa inte det!

Seminarium på temat svensk tillväxt

Matilda FogdeDBT, EditK, OkategoriseradeLeave a Comment

Igår hade DBT Företagslån seminarium på temat Tillväxt, ett viktigt ämne för Sveriges små och medelstora företag. Varför är det lätt att starta eget, men svårt att växa? DBT företagslån brinner för bättre tillväxtförutsättningar och bildades just av den anledningen.

Seminariet idag var för att belysa att tillväxtfrågan inte lyfts fram i tillräckligt hög grad och för att lyfta frågan och påvisa dess vikt, samlade DBT in nyckelpersoner inom SME-sektorn till ett panelsamtal. Med i panelen satt Anna Johnson, vd för Grant Thornton Sverige, Christina Wahlström, grundare Mama Mia, Günther Mårder, vd Företagarna, Jörgen Warborn, riksdagledamot (M) och ordförande i Företagarrådet och Karin Lindahl, VD och ägare Indiska.

Det som togs upp på seminariet var bland annat frågor kring vad det viktigaste är för att säkerställa tillväxt i SME-sektorn, det internationella perspektivet och paneldeltagarnas egna erfarenheter kring företagande. En stor engagerad publik var på plats för att lyssna och för att ställa sina egna frågor på ämnet. Ett lyckat seminarium om en viktig fråga!

”Detta är det första av många återkommande arrangemang som syftar till att synliggöra tillväxtförusättningarna för Sveriges små- och medelstora företag. Vi är så glada att fler engagerar sig och vill lyfta detta med oss!” – Så avslutade Alexis Kopylov, VD och grundare på DBT som var moderator på dagens seminarium.

Från vänster: Ulrika Valassi, Günther Mårder, Anna Johnson, Jörgen Warborn, Christina Wahlström, Alexis Kopylov, Karin Lindahl

 

Fyra tips för att komma igång med ett personal branding arbete

Matilda FogdeEdit Künstlicher, EditK, InfluencersAgency, PRLeave a Comment

Konsumenter köper tjänster och produkter av varumärken som inger förtroende. Förtroende skapas människor mellan. Därför har influenser-marknadsföringen vuxit med flera hundra procent de senaste tre åren. Många företag behöver koppla ”ansikten” till sina produkter för att sälja. Som entreprenör kan du lösa det genom att fronta din affär redan från början. Vi tipsar om fyra måsten för dig som är entreprenör och vill komma igång med ditt personal branding-arbete.

1) Skapa en expertroll
Tänk ut vilken expertis du besitter som dina kunder kan ha nytta av, och dela med dig frikostigt i dina/företagets kanaler och i dina personliga möten med kunder. Börja föreläsa, skapa en blogg eller driv en podd där du befäster din expertis, gärna på en plattform där dina kunder rör sig. Är du redo för en större utmaning så skriv en bok. Idag behöver du inte bli antagen av ett förlag utan kan ge ut en bok helt själv.

2) En bild säger mer än…
Att ha gamla eller pixliga bilder i dina kanaler signalerar allt annat än förtroende. En bra investering är därför att ta högupplösta bilder med professionell fotograf och påbörja ett bildarkiv för interna kanaler (hemsida) och externa kanaler (pressbilder). Bilderna får gärna tas i den miljö som du rör dig i yrkesmässigt. Uppdatera dina profilbilder i sociala kanaler och använd samma bild för igenkänning på LinkedIN och företagets hemsida.

3) Värna om ditt digitala fotavtryck
Det vi publicerar digitalt ligger kvar i evigheter. Därför är det viktigt att bilden du skapar online hänger ihop med din affär och har en röd tråd. Om du t.ex. är personlig och man bildgooglar dig, då bör publicerade bilder på dig online hänga ihop med hälsa och träning. Rensa därför bort bilder som kan upplevas i konflikt med ditt syfte. Döp alla bilder du publicerar på dig själv med namn och sammanhang för att google ska hitta dig. Arbeta med digital PR för att bredda ditt fotavtryck.

4) Tålamod
Att bygga personligt varumärke är ett långsiktigt arbete som kräver uthållighet. Ha tålamod och var konsekvent, men sluta aldrig att förnya dig!

Det blir vanligare för stora företag och entreprenörer att fronta sina bolag och produkter i syfte att skapa kundlojalitet och hitta talanger. Näringslivsprofiler som är duktiga på, och har jobbat länge med sitt personliga varumärke är Sodexos nordenchef Azita Shariati, entreprenören Isabella Löwengrip, trädgårdsmästaren Victoria Skoglund, allas vår fantastiska Richard Branson som redan gjort allt som alla andra nu kopierar.  Och såklart Spanx grundare Sara Blakely. När vi köper deras produkter köper vi dem!

Vill du möta fantastiska människor och utföra stordåd?

Edit KünstlichereditK, jobb, PR, RekryteringLeave a Comment

Under 2018 fyllde editK 5 år! Under dessa fem åren har vi aldrig haft en tråkig stund. Att jobba hos oss innebär att ständigt röra sig framåt i ett högt tempo, att hitta nya lösningar i ett föränderligt medieklimat och att passionerat älska att lära sig nya färdigheter. 

Vi möter nya utmaningar dagligen och tar fram kreativa lösningar tillsammans i teamet och med våra fantastiska uppdragsgivare. Under 2018 har vi skapat bokkoncept, utvecklat personliga varumärken, byggt plattformar, medietränat, projektlett event, tagit fram strategier, roddat sociala kanaler och mycket mycket mer!

Vi har nätverkat och skapat förutsättningar för nya intäktsmodeller för våra kunder. Inför det nya året ser vi ännu fler möjligheter och vill tillsammans med en sjätte kollega fortsätta vår upptäcktsfärd i det nya medielandskapet. Vill du hänga med på den resan? Läs mer om vad vi gör till vardags här och vem vi söker här.

Nedan ser du några av alla inspirerande möten vi haft under året!

Maria Eklund gästar Sunshinepodden

Matilda FogdeWorkation GroupLeave a Comment

Måndag och ny vecka! Superentreprenören Maria Eklund gästar senaste avsnittet av Sunshinepodden och bjuder på måndagsinspiration deluxe. Maria har varit entreprenör i 25 år och driver med sin man idag Hufvudsta Gård Mat & Möten, Görvälns Slott och nu även det fantastiska kontorshotellet Workation Palma på Palma de Mallorca! I podcasten berättar Maria bland annat om sin otroliga entreprenörsresa och hur man lyckas med att kombinera livets alla delar med karriär, familj, hem och återhämtning. Fantastiska tips! Finns på Acast, Itunes och Spotify.

editK växer och välkomnar två seniorkonsulter

Hanna BilénEditK, OkategoriseradeLeave a Comment

Foto: Maria Östlin

Säg hej till våra nya kollegor!

editK förstärker sitt erbjudande inom affärskommunikation och digital PR genom rekryteringen av Malin Edblom, med titeln Head of digital media, samt Jenny Huselius Head of strategy and business development. De tillträdde sina tjänster 1 oktober och vi är så glada över att dem i vårt team!

Nu tar vi editK till en ny nivå!  

Läs mer här.

Frixos stiftelse har utsett årets stipendiat

Hanna BilénFontanaLeave a Comment

Foto: Stiftelsen Ester.

Sedan sin 70-årsdag den 22 oktober 2015 har Fontanas grundare Frixos Papadopoulos varje år delat ut stipendium i syfte att främja entreprenörskapet i Sverige. Nu är 2018 års stipendiat korad.

Frixos stiftelse ska hjälpa och inspirera entreprenörer att våga tro på sin sak och fortsätta utveckla sina idéer. Nu står det klart att årets stipendium om 45 000 kronor går till Stiftelsen Ester: En ideell stiftelse som erbjuder arbetslösa kvinnor med invandrarbakgrund en väg till eget företagande genom utbildning, coachning och vägledning.

Läs hela pressmeddelandet här.

Intervju med vår fantastiska praktikant Hanna

Hanna BilénEditKLeave a Comment


Vår nuvarande praktikant Hanna Cedermark. Foto: Maria Östlin

Nu letar vi efter vår nästa till praktikant för vårterminen 2019. För att få en bättre uppfattning om hur det är att vara praktikant hos oss på editK har vi gjort en Q&A med vår nuvarande stjärna till praktikant, Hanna!

Varför valde du editK?
Bland de beskrivningar av praktikplatser jag sökte till, stack editK:s ut! editK gjorde ett färgstarkt, professionellt och personligt intryck på mig och jag blev genast sugen på att söka. Det var faktiskt den första byrån som jag skickade iväg en ansökan till!

Vad var viktigt för dig när du sökte praktikplats?
Första intrycket var viktigt! Det kändes också betydelsefullt att den byrå jag sökte till arbetade med kunder och varumärken som jag är genuint intresserad av.

Vad studerar du?
Jag studerar ett kandidatprogram på Uppsala Universitet som heter Retorisk och litterär kommunikation. Det är ett program som främst är inriktat på kulturell kommunikation i bred mening.

Vad har varit roligast och mest lärorikt under din praktik hos oss?
Det som har varit roligast var helt klart Bokmässan i Göteborg. Högt tempo, blandade arbetsuppgifter och ett härligt samarbete med teamet. Så kul att uppnå resultat tillsammans med andra!

Vad tar du med dig från din tid på editK?
Jag tar med mig all min kunskap om PR som helhet. Jag visste inte så mycket om PR och PR-arbete innan min praktik, men genom att få god insyn i olika kunder och projekt, så har jag lärt mig massor!

Vem skulle du rekommendera editK till?
Jag skulle rekommendera editK till en person som vill arbeta på en genuin, mindre byrå där arbetet sällan känns enformigt. Man kastas snabbt in i spännande projekt och får utföra en rad olika arbetsuppgifter. Har man ett intresse för att arbeta med personliga varumärken, t.ex. författare, så är det såklart också ett plus!

Låter detta som något för dig? Letar du efter praktikplats till våren 2019? Läs mer om praktikplatsen och ansöka här.