Seminarium på temat svensk tillväxt

Matilda FogdeDBT, EditK, Okategoriserade

Igår hade DBT Företagslån seminarium på temat Tillväxt, ett viktigt ämne för Sveriges små och medelstora företag. Varför är det lätt att starta eget, men svårt att växa? DBT företagslån brinner för bättre tillväxtförutsättningar och bildades just av den anledningen.

Seminariet idag var för att belysa att tillväxtfrågan inte lyfts fram i tillräckligt hög grad och för att lyfta frågan och påvisa dess vikt, samlade DBT in nyckelpersoner inom SME-sektorn till ett panelsamtal. Med i panelen satt Anna Johnson, vd för Grant Thornton Sverige, Christina Wahlström, grundare Mama Mia, Günther Mårder, vd Företagarna, Jörgen Warborn, riksdagledamot (M) och ordförande i Företagarrådet och Karin Lindahl, VD och ägare Indiska.

Det som togs upp på seminariet var bland annat frågor kring vad det viktigaste är för att säkerställa tillväxt i SME-sektorn, det internationella perspektivet och paneldeltagarnas egna erfarenheter kring företagande. En stor engagerad publik var på plats för att lyssna och för att ställa sina egna frågor på ämnet. Ett lyckat seminarium om en viktig fråga!

”Detta är det första av många återkommande arrangemang som syftar till att synliggöra tillväxtförusättningarna för Sveriges små- och medelstora företag. Vi är så glada att fler engagerar sig och vill lyfta detta med oss!” – Så avslutade Alexis Kopylov, VD och grundare på DBT som var moderator på dagens seminarium.

Från vänster: Ulrika Valassi, Günther Mårder, Anna Johnson, Jörgen Warborn, Christina Wahlström, Alexis Kopylov, Karin Lindahl

 

Fyra tips för att komma igång med ett personal branding arbete

Matilda FogdeEdit Künstlicher, EditK, InfluencersAgency, PR

Konsumenter köper tjänster och produkter av varumärken som inger förtroende. Förtroende skapas människor mellan. Därför har influenser-marknadsföringen vuxit med flera hundra procent de senaste tre åren. Många företag behöver koppla ”ansikten” till sina produkter för att sälja. Som entreprenör kan du lösa det genom att fronta din affär redan från början. Vi tipsar om fyra måsten för dig som är entreprenör och vill komma igång med ditt personal branding-arbete.

1) Skapa en expertroll
Tänk ut vilken expertis du besitter som dina kunder kan ha nytta av, och dela med dig frikostigt i dina/företagets kanaler och i dina personliga möten med kunder. Börja föreläsa, skapa en blogg eller driv en podd där du befäster din expertis, gärna på en plattform där dina kunder rör sig. Är du redo för en större utmaning så skriv en bok. Idag behöver du inte bli antagen av ett förlag utan kan ge ut en bok helt själv.

2) En bild säger mer än…
Att ha gamla eller pixliga bilder i dina kanaler signalerar allt annat än förtroende. En bra investering är därför att ta högupplösta bilder med professionell fotograf och påbörja ett bildarkiv för interna kanaler (hemsida) och externa kanaler (pressbilder). Bilderna får gärna tas i den miljö som du rör dig i yrkesmässigt. Uppdatera dina profilbilder i sociala kanaler och använd samma bild för igenkänning på LinkedIN och företagets hemsida.

3) Värna om ditt digitala fotavtryck
Det vi publicerar digitalt ligger kvar i evigheter. Därför är det viktigt att bilden du skapar online hänger ihop med din affär och har en röd tråd. Om du t.ex. är personlig och man bildgooglar dig, då bör publicerade bilder på dig online hänga ihop med hälsa och träning. Rensa därför bort bilder som kan upplevas i konflikt med ditt syfte. Döp alla bilder du publicerar på dig själv med namn och sammanhang för att google ska hitta dig. Arbeta med digital PR för att bredda ditt fotavtryck.

4) Tålamod
Att bygga personligt varumärke är ett långsiktigt arbete som kräver uthållighet. Ha tålamod och var konsekvent, men sluta aldrig att förnya dig!

Det blir vanligare för stora företag och entreprenörer att fronta sina bolag och produkter i syfte att skapa kundlojalitet och hitta talanger. Näringslivsprofiler som är duktiga på, och har jobbat länge med sitt personliga varumärke är Sodexos nordenchef Azita Shariati, entreprenören Isabella Löwengrip, trädgårdsmästaren Victoria Skoglund, allas vår fantastiska Richard Branson som redan gjort allt som alla andra nu kopierar.  Och såklart Spanx grundare Sara Blakely. När vi köper deras produkter köper vi dem!

Vill du möta fantastiska människor och utföra stordåd?

Edit KünstlichereditK, jobb, PR, Rekrytering

Under 2018 fyllde editK 5 år! Under dessa fem åren har vi aldrig haft en tråkig stund. Att jobba hos oss innebär att ständigt röra sig framåt i ett högt tempo, att hitta nya lösningar i ett föränderligt medieklimat och att passionerat älska att lära sig nya färdigheter. 

Vi möter nya utmaningar dagligen och tar fram kreativa lösningar tillsammans i teamet och med våra fantastiska uppdragsgivare. Under 2018 har vi skapat bokkoncept, utvecklat personliga varumärken, byggt plattformar, medietränat, projektlett event, tagit fram strategier, roddat sociala kanaler och mycket mycket mer!

Vi har nätverkat och skapat förutsättningar för nya intäktsmodeller för våra kunder. Inför det nya året ser vi ännu fler möjligheter och vill tillsammans med en sjätte kollega fortsätta vår upptäcktsfärd i det nya medielandskapet. Vill du hänga med på den resan? Läs mer om vad vi gör till vardags här och vem vi söker här.

Nedan ser du några av alla inspirerande möten vi haft under året!

Maria Eklund gästar Sunshinepodden

Matilda FogdeWorkation Group

Måndag och ny vecka! Superentreprenören Maria Eklund gästar senaste avsnittet av Sunshinepodden och bjuder på måndagsinspiration deluxe. Maria har varit entreprenör i 25 år och driver med sin man idag Hufvudsta Gård Mat & Möten, Görvälns Slott och nu även det fantastiska kontorshotellet Workation Palma på Palma de Mallorca! I podcasten berättar Maria bland annat om sin otroliga entreprenörsresa och hur man lyckas med att kombinera livets alla delar med karriär, familj, hem och återhämtning. Fantastiska tips! Finns på Acast, Itunes och Spotify.

editK växer och välkomnar två seniorkonsulter

Hanna BilénEditK, Okategoriserade

Foto: Maria Östlin

Säg hej till våra nya kollegor!

editK förstärker sitt erbjudande inom affärskommunikation och digital PR genom rekryteringen av Malin Edblom, med titeln Head of digital media, samt Jenny Huselius Head of strategy and business development. De tillträdde sina tjänster 1 oktober och vi är så glada över att dem i vårt team!

Nu tar vi editK till en ny nivå!  

Läs mer här.

Frixos stiftelse har utsett årets stipendiat

Hanna BilénFontana

Foto: Stiftelsen Ester.

Sedan sin 70-årsdag den 22 oktober 2015 har Fontanas grundare Frixos Papadopoulos varje år delat ut stipendium i syfte att främja entreprenörskapet i Sverige. Nu är 2018 års stipendiat korad.

Frixos stiftelse ska hjälpa och inspirera entreprenörer att våga tro på sin sak och fortsätta utveckla sina idéer. Nu står det klart att årets stipendium om 45 000 kronor går till Stiftelsen Ester: En ideell stiftelse som erbjuder arbetslösa kvinnor med invandrarbakgrund en väg till eget företagande genom utbildning, coachning och vägledning.

Läs hela pressmeddelandet här.

Intervju med vår fantastiska praktikant Hanna

Hanna BilénEditK


Vår nuvarande praktikant Hanna Cedermark. Foto: Maria Östlin

Nu letar vi efter vår nästa till praktikant för vårterminen 2019. För att få en bättre uppfattning om hur det är att vara praktikant hos oss på editK har vi gjort en Q&A med vår nuvarande stjärna till praktikant, Hanna!

Varför valde du editK?
Bland de beskrivningar av praktikplatser jag sökte till, stack editK:s ut! editK gjorde ett färgstarkt, professionellt och personligt intryck på mig och jag blev genast sugen på att söka. Det var faktiskt den första byrån som jag skickade iväg en ansökan till!

Vad var viktigt för dig när du sökte praktikplats?
Första intrycket var viktigt! Det kändes också betydelsefullt att den byrå jag sökte till arbetade med kunder och varumärken som jag är genuint intresserad av.

Vad studerar du?
Jag studerar ett kandidatprogram på Uppsala Universitet som heter Retorisk och litterär kommunikation. Det är ett program som främst är inriktat på kulturell kommunikation i bred mening.

Vad har varit roligast och mest lärorikt under din praktik hos oss?
Det som har varit roligast var helt klart Bokmässan i Göteborg. Högt tempo, blandade arbetsuppgifter och ett härligt samarbete med teamet. Så kul att uppnå resultat tillsammans med andra!

Vad tar du med dig från din tid på editK?
Jag tar med mig all min kunskap om PR som helhet. Jag visste inte så mycket om PR och PR-arbete innan min praktik, men genom att få god insyn i olika kunder och projekt, så har jag lärt mig massor!

Vem skulle du rekommendera editK till?
Jag skulle rekommendera editK till en person som vill arbeta på en genuin, mindre byrå där arbetet sällan känns enformigt. Man kastas snabbt in i spännande projekt och får utföra en rad olika arbetsuppgifter. Har man ett intresse för att arbeta med personliga varumärken, t.ex. författare, så är det såklart också ett plus!

Låter detta som något för dig? Letar du efter praktikplats till våren 2019? Läs mer om praktikplatsen och ansöka här.

Svensk entreprenörsduo öppnar co-work-verksamhet i Palma

Hanna BilénWorkation Group

Johan och Maria Eklund. Foto: Pernilla Danielsson.

Entreprenörsparet bakom Görvälns Slott och Hufvudsta Gård Mat & Möten expanderar verksamheten och öppnar Workation Palma en ny co-work för svenska och internationella entreprenörer, digitala nomader och giggare som bor fast eller tillfälligt på den populära spanska ön Mallorca.

Workation Palma är en plats för entreprenörer, konsulter och giggare som vill ha ett tillfälligt kontor, arbetskamrater, nätverk och eventuellt en företagsadress. De slog upp sina portar den 16 september och har redan fyllt halva medlemskvoten.

– Idén till Workation Palma föddes när vi satt hemma och jobbade vid köksbordet i Palma och kände saknad efter kollegor, en plats att gå till och energi. Samtidigt mötte vi flera personer som var i samma sits och insåg att det fanns ett behov av en nätverkshub och gemenskap. Att jobba hemma funkar nog för vissa, men inte för alla, säger Maria Eklund, grundare och Creative Director Workation Group.

Läs hela pressmeddelandet här.

Fem frågor till editK´s social media manager Hanna Bilén

Hanna BilénEditK

Foto: Maria Östlin 

Vår social media manager Hanna Bilén har sedan augusti förgyllt vår värld med sin bubbliga personlighet och sina kreativa inspel. Hon är utbildad journalist och kommer senast från radiokanalen NRJ och är även känd för många som ”Crossfit-Hanna.

Nu är det drygt två månader sedan du bytte sida från den redaktionella sidan till konsultsidan. Vad var det som lockade dig till byråsidan?

Jag ville prova något nytt och utmanas. Jag drivs av att få utmanas och om jag vill prova på något nytt då ska jag göra det fullt ut. I framtiden vill jag aldrig tänka: ”tänk om..”.

Hur kommer det sig att du valde editK?

Jag fastande för det personliga tilltalet på sociala medier. Min första känsla var att detta verkar som ett färgglatt och professionellt företag som jag vill testa på, efter ett tag bestämde jag mig för att söka och sen sökte jag nog två gånger innan Edit bestämde sig för att ”vi kör”!

I din roll som Social media manager skapar du innehåll i sociala kanaler, vilka trender ser du just nu som man ska hålla koll på?

Jag brinner för de möjligheter som sociala medier innebär för företag och personliga varumärken. Jag skulle säga att trendspaningen nu och framåt handlar om tre saker: råmaterial, filter och livesändningar. Man vill ha den riktiga världen, bli inspirerad och fånga expertis och skapa en relation, inte redigerat eller påklistrat material. Det är mycket här och nu som man vill se och som lockar till klick. En annan trend och som vi kommer få se mycket utav är filter, det blir mer och mer filter från tex. Snapchat som man använder för att förstärka en bild, vilket resulterar i att texterna inte blir längre.  Sista trenden är livesändning. Fler använder sig av detta för att kommunicera direkt med sina följare och för att skaffa sig en närmre kontakt med sina kunder. 

Kan du tipsa om företag eller profiler vars kanaler du blir inspirerad av i ditt arbete?

Jag inspireras mycket utav det som ger mig energi. Som person är jag positiv och älskar att motivera och att bli motiverad. De som jag inspireras av i arbetet är drivna kvinnor främst som visar upp sin vardag, är ärliga och som inspirerar mig. I mitt arbete inspireras jag utav företag som lyfter teamet, visar upp sin expertis och som vågar att ta ut svängarna i sina kanaler. Idag hänger alla på sociala medier på något sätt, det är där vi når ut till potentiella kunder, potentiella samarbeten och trogen följare, så varför inte satsa på sina kanaler fullt ut? 

Hur kommer det sig att du kallas för ”Crossfit-Hanna”?

Det började på NRJ som en kul grej när jag började träna crossfit, sen blev det bara att jag var ”Crossfit-Hanna” i radio och många känner igen mig för idag, vilket är superkul och härligt! Tränar mycket gör jag ju så det stämmer in bra på mig också! 

Vi välkomnar hälsoentreprenören Ulrika Davidsson tillbaka

Hanna BilénUlrika Davidsson

Matprofilen och hälsoentreprenören Ulrika Davidsson har byggt flera framgångsrika företag och släppt över trettio kokböcker. Ulrika har genom sin matfilosofi hjälpt tusentals svenskar till en hälsosammare vardag. I PR-arbetet kommer fokus ligga på Ulrikas personliga varumärke och erbjudande inom hälsa som tex. Ulrikas Kickstart, Ulrikas Hälsokök och Joyride.

Vi välkomnar Ulrika tillbaka till editK!