Härlig läsning från veckan

Greta HultmanOkategoriserade

Vi på editK arbetar med att få våra uppdragsgivare att synas och älskar att se våra kunder i pressen. I veckan delade Affärsresenären med sig av deras bästa boktips för ”personalen, gourmanden deckarfantasten eller den som har allt”. Författarna bakom böckerna som tipsades om är skrivna av Anna Benson, Christina Erikson, Judith Wolst och Thomas Erikson.

Tidningen Hotell & restaurang publicerade ett porträtt och intervju med Fontanas VD Frixos Papadopoulos och hans inspirerande entreprenörsresa. Frixos berättar om allt från flykten från Cypern till hur han fick hela Sverige att älska halloumi.

Världscancerdagen

Greta HultmanOkategoriserade

Omkring en av tre personer drabbas av cancer under sin livstid och på olika sätt drabbar den oundvikligen någon i vår närhet. Idag är det Världscancerdagen och vi vill ta tillfället att lyfta de av våra uppdragsgivare som arbetar för att stötta kampen mot sjukdomen och de som lever med den. 

Apoteksgruppen tog förra året upp ämnet om eftervård, något som ofta hamnar utanför diskussionen kring cancerbehandling och som många drabbade inte får tillräckligt med information om. I foldern Efter cancer – om läkning och nästa steg uppmärksammade Apoteksgruppen eftervård och råd för drabbade och närstående av de två vanligaste cancersjukdomarna, prostatacancer och bröstcancer.

Chundsell Medicals arbetar med Prostatype, ett svenskt gentest som utvecklats för att testa hur aggressiv eller icke-aggresiv prostatacancern är och på så sätt ge ett säkrare beslutsunderlag för den drabbade i vilken behandling som är mest lämplig. I många fall kan man med testet undvika att patienten överbehandlas.

Serieentreprenören och cancerkämpen Anna Benson har till förmån för cancerforskningen bland annat skrivit fyra kokböcker med olika kända profiler som delar med sig av sina bästa recept. Hon är även initiativtagare till Cancerpodden som också drivs till förmån av cancerfonden. En sann inspiratör!

Vi är så stolta att få jobba med dessa fantastiska initiativ.

 

Starta & Driva Företag möter Edit

Emelie EngströmOkategoriserade

Tidningen Starta & Driva Företag har i senaste numret intervjuat vår alldeles egna VD Edit! Tidningen har besökt editK:s kontor på Riddargatan och talat med Edit om PR i en föränderlig tid och hur man lyckas i branschen. Edit berättar om hennes entreprenörsresa från hennes första företag i 20-årsåldern till varför hon valde att lägga ned det digitala hållbarhetsprojektet LivingGreen och starta editK PR. Dessutom ger Edit sina bästa starta eget-tips! Läs artikeln här!

Annette Tannerfeldt – kvinna med makt

Emelie EngströmOkategoriserade

I nummer 5 av Svensk Damtidning ser vi Bonniers bokklubbars Annette Tannerfeldt i vinjetten ”Kvinna med makt”. Annette är chef över Bonniers Bokklubbar och i reportaget berättar hon om sin bakgrund, kärleken till litteraturen och hur hon gör för att rocka sin chefsroll. Vi får även veta varför hon liknats med Ronja Rövardotter, bokklubbarnas plats i en digital tid och såklart om arbetet bakom bokpriset Årets Bok. Det är en intervju som bara inte får missas!

editK finalister till Stora PR-priset 2019!

Emelie EngströmOkategoriserade

Vi är så glada och stolta över att vara finalister i Stora PR-priset 2019! Stora PR-priset instiftades 2010 och belönar PR-arbete med välgrundad strategi och gott resultat. Vi tävlar med projektet Årets Bok, ett unikt bokpris där svenska folket får rösta fram sin favoritbok, som vi skapat för vår fantastiska uppdragsgivare Bonniers Bokklubbar. En del av nomineringen för editK och Årets Bok lyder ”genom ett långsiktigt och fokuserat PR-arbete har priset idag etablerats och erkänts i branschen, samt spridit kännedom om Bonniers Bokklubbars expertis och erbjudande”.

Läs mer om priset och nomineringen här!

 

IN TIME

Matilda FogdeOkategoriserade

Tid är något som är helt avgörande för en person som lever med diabetes. Kampen mot klockan pågår dag som natt. När man lever med diabetes kan man aldrig ”förlora sig i tiden” – då riskerar man att dö. Att konstant leva med den vetskapen eller leva nära någon med diabetes gör en ödmjuk. När en av mina fantastiska branschkollegor 2016 fick diagnosen cancer i bukspottskörteln innebar det tyvärr att diagnosen diabetes kom med på köpet. När vi träffas plingar det konstant i hennes telefon för att göra henne påmind om socker- och insulinnivå i blodet. Hennes kamp och styrka sedan diagnosen är något som berört mig djupt. Jag känner ingen som är starkare, ingen! När vi pratar om cancerdiagnosen så menar hon att diabetes är mycket svårare att leva med och hantera, på daglig basis. När jag frågar vad jag kan göra för henne säger hon:

Sprid kunskap! Få fler att förstå allvaret i en diabetesdiagnos!

I fem år har vi önskat våra kunder och partners en riktigt god jul genom att trä armband och skänka pengar till förmån för en god sak. I år vill vi uppmärksamma alla som lever med diabetes genom att sprida kunskap om hur viktigt det är att få hjälp i tid och hur man kan hjälpa någon snabbt som går in i hypoglykemi.
Därav årets budskap ”IN TIME”. Vi skänker därför 100kr per armband till Diabetesfonden och utmanar dig att göra detsamma genom att swisha valfri summa till 123 900 9010 (Diabetesfonden).

Det här är för dig Vanja, du är en krigare!

Vi vill också passa på att tacka för ett fint samarbete under 2018
och önska dig en riktigt God Jul!

Vad ska jag göra om en person med diabetes plötsligt mår dåligt?
Det mest troliga är att personen drabbats av för lågt blodsocker. Ord som används för begreppet lågt blodsocker är känning, insulinkänning, hypoglykemi, hypo, vara låg, ligga lågt, sockerfall. Allt detta betyder lågt blodsocker. Vanligt förekommande symtom är blekhet, skakningar i framför allt händer och armar, svettning, hunger, svårt med koncentration och beslutsfattande samt irritation. Det bästa är om du kan mäta blodsockret, men kan du inte göra det så ge personen något sött att dricka eller äta. Ge aldrig insulin! Om personen inte kan svälja ska du inte ge något att äta eller dricka. Ring 112 för att få råd om hur du ska göra.

 

Anne-Marie Schjetlein och Edit Künstlicher i podcasten Debutera eller Dö

Matilda FogdeAnne-Marie Schjetlein, EditK, Kunder

I senaste avsnittet av podcasten Debutera eller Dö intervjuas författaren Anne-Marie Schjetlein och editK:s egna Edit Künstlicher. Ett spännande avsnitt som kretsar kring Anne-Maries författarskap, hur det handlar om att vara envis i sitt skrivande, samtidigt som man måste acceptera de stunder då det inte känns lika lustfyllt. Vad ska man som författare göra i de stunderna? Anne-Marie utgår från sina egna erfarenheter och ger kloka råd.

Vidare i podden får vi höra Edit Künstlicher som pratar om sina erfarenheter kring att marknadsföra författare. Hur ska man framställa sig som författare för att sälja böcker och hur kan en PR-byrå hjälpa till för att bygga upp och synliggöra ett författarskap? Välbetänkta tips som får en att känna pepp och inspiration!

Här kan ni lyssna på avsnittet!

Från vänster: Johanna Devaliant, Nina De Geer, Anne-Marie Schjetlein, (Fröken) och Edit Künstlicher.

 

Ulrika Davidsson i Doktorn

Matilda FogdeUlrika Davidsson

Idag kan vi läsa om matprofilen och hälsoentreprenören Ulrika Davidsson i tidningen Doktorn. Ulrika berättar om sin resa från att arbeta på ett stort telekombolag till att helt ägna sig åt kostrådgivning. Spännande läsning där Ulrika tar upp hur viktigt det är att ha kunskap med sig innan man påbörjar en livsstilsförändring – men även den stora vikten av att känna sig motiverad. Dessa två går hand i hand och är grunden till en förändring av sin livsstil!

”Vi kan känna oss hur motiverade och inspirerade som helst, men om vi inte har kunskapen i vad som behövs göras, då blir det svårt” säger Ulrika Davidsson.

Inspirerande läsning, missa inte det!

Seminarium på temat svensk tillväxt

Matilda FogdeDBT, EditK, Okategoriserade

Igår hade DBT Företagslån seminarium på temat Tillväxt, ett viktigt ämne för Sveriges små och medelstora företag. Varför är det lätt att starta eget, men svårt att växa? DBT företagslån brinner för bättre tillväxtförutsättningar och bildades just av den anledningen.

Seminariet idag var för att belysa att tillväxtfrågan inte lyfts fram i tillräckligt hög grad och för att lyfta frågan och påvisa dess vikt, samlade DBT in nyckelpersoner inom SME-sektorn till ett panelsamtal. Med i panelen satt Anna Johnson, vd för Grant Thornton Sverige, Christina Wahlström, grundare Mama Mia, Günther Mårder, vd Företagarna, Jörgen Warborn, riksdagledamot (M) och ordförande i Företagarrådet och Karin Lindahl, VD och ägare Indiska.

Det som togs upp på seminariet var bland annat frågor kring vad det viktigaste är för att säkerställa tillväxt i SME-sektorn, det internationella perspektivet och paneldeltagarnas egna erfarenheter kring företagande. En stor engagerad publik var på plats för att lyssna och för att ställa sina egna frågor på ämnet. Ett lyckat seminarium om en viktig fråga!

”Detta är det första av många återkommande arrangemang som syftar till att synliggöra tillväxtförusättningarna för Sveriges små- och medelstora företag. Vi är så glada att fler engagerar sig och vill lyfta detta med oss!” – Så avslutade Alexis Kopylov, VD och grundare på DBT som var moderator på dagens seminarium.

Från vänster: Ulrika Valassi, Günther Mårder, Anna Johnson, Jörgen Warborn, Christina Wahlström, Alexis Kopylov, Karin Lindahl

 

Fyra tips för att komma igång med ett personal branding arbete

Matilda FogdeEdit Künstlicher, EditK, InfluencersAgency, PR

Konsumenter köper tjänster och produkter av varumärken som inger förtroende. Förtroende skapas människor mellan. Därför har influenser-marknadsföringen vuxit med flera hundra procent de senaste tre åren. Många företag behöver koppla ”ansikten” till sina produkter för att sälja. Som entreprenör kan du lösa det genom att fronta din affär redan från början. Vi tipsar om fyra måsten för dig som är entreprenör och vill komma igång med ditt personal branding-arbete.

1) Skapa en expertroll
Tänk ut vilken expertis du besitter som dina kunder kan ha nytta av, och dela med dig frikostigt i dina/företagets kanaler och i dina personliga möten med kunder. Börja föreläsa, skapa en blogg eller driv en podd där du befäster din expertis, gärna på en plattform där dina kunder rör sig. Är du redo för en större utmaning så skriv en bok. Idag behöver du inte bli antagen av ett förlag utan kan ge ut en bok helt själv.

2) En bild säger mer än…
Att ha gamla eller pixliga bilder i dina kanaler signalerar allt annat än förtroende. En bra investering är därför att ta högupplösta bilder med professionell fotograf och påbörja ett bildarkiv för interna kanaler (hemsida) och externa kanaler (pressbilder). Bilderna får gärna tas i den miljö som du rör dig i yrkesmässigt. Uppdatera dina profilbilder i sociala kanaler och använd samma bild för igenkänning på LinkedIN och företagets hemsida.

3) Värna om ditt digitala fotavtryck
Det vi publicerar digitalt ligger kvar i evigheter. Därför är det viktigt att bilden du skapar online hänger ihop med din affär och har en röd tråd. Om du t.ex. är personlig och man bildgooglar dig, då bör publicerade bilder på dig online hänga ihop med hälsa och träning. Rensa därför bort bilder som kan upplevas i konflikt med ditt syfte. Döp alla bilder du publicerar på dig själv med namn och sammanhang för att google ska hitta dig. Arbeta med digital PR för att bredda ditt fotavtryck.

4) Tålamod
Att bygga personligt varumärke är ett långsiktigt arbete som kräver uthållighet. Ha tålamod och var konsekvent, men sluta aldrig att förnya dig!

Det blir vanligare för stora företag och entreprenörer att fronta sina bolag och produkter i syfte att skapa kundlojalitet och hitta talanger. Näringslivsprofiler som är duktiga på, och har jobbat länge med sitt personliga varumärke är Sodexos nordenchef Azita Shariati, entreprenören Isabella Löwengrip, trädgårdsmästaren Victoria Skoglund, allas vår fantastiska Richard Branson som redan gjort allt som alla andra nu kopierar.  Och såklart Spanx grundare Sara Blakely. När vi köper deras produkter köper vi dem!