Så startar du en podd – tips till företag som vill komma igång

editKSociala medier

Går du i tankarna att starta en podd för företaget? Att kommunicera med ljud är hetare än någonsin och ett smidigt sätt att komma nära sin målgrupp, bygga upp varumärket, väcka intresse och visa sin kompetens. I det här inlägget bryter vi ner processen och ger tips till företag som vill komma igång och påbörja sin poddresa!

Kantar Sifo har på uppdrag av Spotify kartlagt Poddsverige och undersökningen visar att 51 procent av alla svenskar i åldrarna 18-79 år lyssnar regelbundet på poddar. I samma undersökning visar siffror att 30 procent vill höra poddar med mer nischade ämnen – vilket öppnar upp en stor lucka för företagspodden. Så, vad krävs egentligen?

Utgå från lyssnaren

I första hand är podden till för lyssnaren och därför är det viktigt att utgå från målgruppen i ditt företags podcast. Knyt företagets expertis till intressanta ämnen och väck intresse genom det. På så sätt kan ditt företag vara ”top of mind” för lyssnaren när det kommer till dina expertområden. I andra hand är podden till för dig och ditt företag då det är en utmärkt plattform att jobba varumärkesbyggande på, men glöm inte lyssnaren på vägen dit!

Rätt person bakom mikrofonen

Engagemang är A och O för att skapa en framgångsrik podcast. Därför är det viktigt att personen som kommer sitta i poddstudion och vara ansiktet (och rösten) utåt för ditt företags podd är någon som tycker det är roligt. Vi lovar – engagemanget kommer lysa igenom!

Syftet går hand i hand med formatet

Det är viktigt att definiera ditt syfte med podden och anpassa formatet efter det. Om du exempelvis vill lyfta intressanta personer i din bransch och/eller på ditt företag är en intervjustyrd podd en bra väg att gå.

Tumma inte på kvalitet

När vi lyssnar på någonting så fokuserar vi på att faktiskt lyssna. Om klippning och ljudkvalitet brister spelar det nästan ingen roll hur intressant ämnet du pratar om är – dålig kvalitet skaver i våra öron! Om du vill ha återkommande poddlyssnare där ditt företags expertis står i centrum, investera i bra utrustning och lägg ner kärlek på efterbearbetning.

  • Tänk på den röda tråden och se till att ha ett bra flöde i podden som lyssnaren kan följa
  • Klipp inte för hårt utan låt det naturliga samtalet ta plats
  • Minimera bakgrundsljud genom att ta av dig smycken som kan ge ifrån sig ljud
  • Underlätta efterbearbetningen genom att ta en paus om du känner att du exempelvis behöver dricka vatten än att ta en klunk mitt i en mening, det är enklare att klippa bort en paus än ett ”ljud i ett ljud”
  • Var genomgående i ljudnivån, både i inspelning och efterbearbetning och håll dig till samma ljudnivå i varje avsnitt

Vi hoppas dessa tips kan ta dig några steg på vägen, lycka till!

Vill du läsa fler tips på hur företag kan arbeta med sociala och digitala medier, klicka här!

Foto: Karina Ljungdahl