I söndags inleddes det stora världsmästerskapet i herrfotboll i diktaturen Qatar. Värdlandet, som har satsat hundratals miljarder på mästerskapet, har tillsammans med Fifa blivit hårt kritiserat för brott mot mänskliga rättigheter. Framför allt har Qatar kritiserats för migrantarbetarnas arbetsvillkor. Många ställer sig frågan hur VM kunde hamna i Qatar och om det hela är en fråga om fenomenet sportswashing. Vilken roll har egentligen sponsorer och medier i frågan?
I måndags gästade editKs grundare Edit Künstlicher SVT Ekonomibyrån tillsammans med Martin Schibbye, chefredaktör Blankspot, Simon Blank, sportjournalist Sportbladet, och diskuterar det kanske mest omtalade VM hittills.
Vad är det egentligen man vill uppnå genom idrotten i länder som Qatar? Så här svarade Edit på frågan:
För det första så vill man visa på sina mjuka värden, det här är vad man kallar för mjuk makt. Man vill lyfta fram positiva saker kring den här auktoritära staten. Sedan är det så att det troligen kommer bli väldigt mycket lättare för Qatar att göra affärer utanför landet 2035 till exempel, för att de har förflyttat varumärket
Se Ekonomibyråns inslag om VM här.
Läs mer om vad vi på editK har arbetat med under den senaste tiden här.