Årets Bok
Kund: Bonniers Bokklubbar
Period: 5 år
Bakgrund
Bonniers Bokklubbar ingår i Bonnierförlagen och den första bokklubben grundades redan 1942. 2015 kontaktade man editK för att ta fram en ny PR-strategi med målet att öka kännedomen om bokklubbarna och lyfta deras expertis inom litteratur, samt bredda målgruppen.
Genomförande
editK tog fram en långsiktig strategi med flera kreativa PR-aktiviteter. Kunden valde att ta ut konceptet Årets Bok som lanserades våren 2016. Årets Bok är folkets bokpris där bokklubbarnas redaktörer nominerar tolv titlar och läsarna röstar fram sin favoritbok. Årets Bok delas ut under fredagen på Bokmässan i Göteborg. editK har under fyra år projektlett och utfört operativt PR-arbete inför nomineringsevent och prisutdelning.
Utfall
Priset har skapat engagemang i en bredare målgrupp och uppmärksamheten kring priset har ökat varje år. Årets Bok har blivit en snackis bland förlag, förläggare, handlare, bokinfluencers och författare. Bonniers Bokklubbars varumärke i målgrupp har därmed förstärkts. Konceptet har fått stor synlighet i media, med publiceringar i bland annat riksmedia, etermedia, bransch- och lokalpress.
editK har under flera år varit en trygg hand för oss i den snåriga PR-djungeln. Deras breda kontaktnät inom media har varit en viktig framgångsfaktor. Passionen och glädjen för uppdraget är uppenbar och smittar av sig på alla som kommer i deras väg.