VagiVitals Underlivsbarometer

Kund: Peptonic Medical
Varumärke: VagiVital
Kampanj: VagiVitals Underlivsbarometer
Period: 2020

Bakgrund

Underlivsproblem drabbar de flesta kvinnor någon gång i livet, och många lider i onödan. VagiVitals aktivgel är ett hormonfritt preparat, framtaget av svenska, kvinnliga forskare för kvinnor som lider av vaginal atrofi. Produktens effekt är kliniskt bevisad och motverkar och bygger upp torra och sköra slemhinnor. VagiVitals mission är att alla kvinnor ska kunna njuta av sina underliv – genom hela livet.

Under 2019 inleddes ett PR-samarbete. VagiVital vill att forskning kring underlivshälsa ska bli ett prioriterat område. För att kartlägga svenska kvinnors förhållande till sitt underliv, och lyfta vikten av underlivshälsa, togs VagiVitals Underlivsbarometer fram och ett ambassadörskap med Amelia Adamo och Ann Söderlund inleddes.

VagiVitalis underlivsbarometer

Undersökningen genomfördes 19 - 26 augusti 2020 bland svenska kvinnor i åldern 16 - 80 år. Totalt genomfördes 1056 intervjuer och deltagarfrekvensen var 66 procent. Undersökningen genomfördes via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Ambassadörskap

Amelia Adamo har under sin karriär som journalist skrivit för kvinnor i alla åldrar och öppet diskuterat vikten av underlivshälsa. Ann Söderlund driver flera poddar och sociala kanaler där hon frispråkigt lyfter viktiga och ibland känsliga frågor på ett sätt som ger följaren igenkänning och sänker tröskeln. Vi matchade dessa två ambassadörers kärnvärden och kommunikation med VagiVitals varumärke. Ett långsiktigt samarbete inleddes hösten 2020 för att lyfta upp underlivshälsa på agendan.

Genomförande och utfall

Uppdraget har innefattat idéarbete, konceptualisering, projektledning, filmproduktion, influencermarketing, socialmediestrategi och PR-uttag. Underlivsbarometern har fått en egen landningssida där man kan ladda ner rapporten. Filmmaterial med ambassadörerna Amelia och Ann producerades och togs ut i både kundens och ambassadörernas sociala kanaler. VagiVitals Underlivsbarometer har fått omnämningar i media under Q4 2020 och Q1 2021 och överskridit förväntningarna på nedladdningar från landningssidan.

Vårt mål är att öka kännedomen om vårt varumärke och produkter samt skapa ett starkt engagemang för kvinnohälsa. Vi engagerade PR-byrån editK som brinner för kvinnor lika mycket som vi gör. Drygt ett år in i samarbetet har vi gjort flera framgångsrika PR-uttag och vi är väldigt nöjda med vårt nära samarbete. Idéerna sprutar, editK är flexibla och leveransen är alltid skyhög.

Nikolina Spolén,
Produktchef Vagivital
Image Image