Trendspaning för sociala medier

editKSociala medier

2020 var året då vi alla fick börja leva våra liv på ett mer digitalt sätt. Internetstiftelsens årliga rapport visade att en av tre internetanvändare började använda internet mer under pandemin. Dessutom har användandet av sociala medier ökat från 82 procent 2019 till hela 89 procent 2020. Att vi tillbringar mer tid på sociala medier är alltså ett faktum, men hur ser det sociala medielandskapet ut just nu? Vi har spanat in olika trender som vi listar här nedanför.

Influencer marketing & Stories

Influencer marketing fortsätter att öka i popularitet, och förväntas vara större än någonsin under året. En studie från 2020 har visat att influencer marketing, trots pandemin, fortsätter få ett ökat värde. 90 procent av marknadsförare svarade att deras influencerkampanjer genererat samma eller bättre resultat under pandemin. Majoriteten av dessa föredrar att arbeta med mindre influencers (så kallade micro influencers) då det visat sig att räckvidd inte spelar lika stor roll som engagemang.

Allt fler sociala medier lanserar Stories-konceptet; vi har sedan tidigare Instagram Stories, Facebook Stories och Snapchat. I höstas lanserades LinkedIn Stories och nu har även Twitter, Spotify och Pinterest liknande koncept på gång. Populariteten visar på att detta är något att hålla koll på! Vi tipsar om att börja på Instagram Stories (över 500 miljoner Instagram-användare använder det).

Videor, digitala evenemang och guider

TikTok har slagit igenom hos den yngre generationen och mediets ökande popularitet har speglat av sig på andra sociala medier. I augusti 2020 lanserade Instagram ”Instagram Reels” som är ett liknande koncept som TikTok. I Reels kan man skapa 15-sekunders-klipp som man redigerar i Instagram-appen för att sedan dela med sina följare. Flera företag har lyckats öka användarengagemanget genom Reels; NBA (National Basketball Association) har exempelvis redovisat att engagemanget har ökat med 22 procent.

Under pandemin har allt fler börjat jobba helt eller delvis hemifrån och av dessa har 9 av 10 haft digitala videomöten hemifrån och 86 procent av dem har tyckt att det har fungerat bra. I och med de mötesbegränsningar som hindrar oss från att träffas in-person numera är det inte bara arbetsmöten som behöver vara digitala utan även evenemang. Då flertalet sociala medier tillhandahåller alternativet att streama live möjliggör det att nå ut till en bredare publik när det är omöjligt att fysiskt anordna event. Vi lär ser mer av detta!

Under våren 2020 lanserade Instagram ”Instagram Guides” vilket ursprungligen var ett svar på den pågående pandemin där utvalda kreatörer kunde bidra med hjälpfulla tips och tricks för att öka välmåendet bland användare. I november 2020 blev konceptet tillgängligt för alla användare och man skapar en guide genom att trycka på ”+” i profilen. Sedan kan guiden delas på exempelvis Instagram Stories. Perfekt för att öka användarengagemanget!

Vill du läsa mer om sociala medier, tryck här!