Det ligger i vår natur att vilja att världen ska titta på oss när vi har vind i seglen. Vi ber om medieexponering när vi lanserar nytt eller kan kommunicera bra siffror. Rampljuset är inte lika lockande när det går dåligt.
Corona-krisen har slagit vitt och brett mot företag i skilda branscher. Ekonomin är i fritt fall. Och det finns ett värde i att våga kommunicera även när det går riktigt dåligt. Petter Stordalen, ett namn de flesta förknippar med framgång kommunicerade öppet och hjärtligt när han nyligen var tvungen att säga upp 7500 anställda. En öppenhjärtig intervju i landets största affärstidning och ett personligt meddelande i formatet rörlig film på sitt Instagram förmedlade han både känslor och fakta.
Synlighet i kris kommunicerar värdegrund
En annan som bygger sitt personliga varumärke under krisen är Indiskas vd, Karin Lindahl. Karin visar genom sin synlighet i intervjuer vilka värdegrunder Indiska står på. Tydlighet och att våga förklara vad som sker i krisen röjer i många fall bort spekulationer och teorier från omgivningen. Till skillnad från vad många tror kan modet att visa upp svaghet stärka ett personligt varumärke. Jag hoppas att Petters och Karins modiga kommunikation kan inspirera andra, mindre aktörer att våga tala öppet om krisen istället för att ducka och gömma sig. Vi behöver se andra i samma sits och vi behöver alla hjälpas åt för att klara detta.