Edit Künstlicher i Resumé Insikt

editKeditK i media

editKs vd Edit Künstlicher i en personlig intervju om karriärens tuffaste motgång och vilka varumärken som sticker ut i sitt kommunikationsarbete.

Ett kort utdrag ur artikel nedan:

Nämn ett eller flera kommunikationsprojekt eller innovativa bolag som du tycker är intressanta just nu och inspireras av?
– Ett av de vassaste bolagen och starkaste varumärkena kommunikativt just nu skulle jag säga är Lyko. Jag hade förmånen att vara en av de första att intervjua vd och ägare Richard Lyko i min podcast i maj 2021. Jag har följt både varumärket Lykos kommunikationsarbete och arbetet med Richard Lykos personliga varumärke sedan dess. Då, 2021 var det knappt någon som visste vem Richard Lyko var utanför näringslivet. Sedan dess har varumärket Lyko byggt upp flera kommunikativa plattformar mot målgruppen. Bolaget har lyckats bygga in en transparent kommunikation med ”glimten i ögat” i varumärkesstrategin.

Här tar man hjälp av personliga varumärken och gör det framgångsrikt. Det är nämligen inte självklart att en manlig ägare kan sälja skönhet och trend till en 20 år yngre kvinnlig målgrupp. Det är få noterade bolag på marknaden som har valt att kommunicera sina kvartalsrapporter som Richard Lyko gör samtidigt som han bygger ett personligt flöde i sociala kanaler där man kan följa hans intressen och familjeliv. Varumärket har arbetat värderingsstyrt genom att våga sticka ut hakan i samtidens viktiga frågor. Lykos strategi innefattar kundnära, trasperent, rörlig-, social- och digital kommunikation. Det appellerar på Gen Z som utgör Lykos målgrupp. Visst gör Lyko misstag längst vägen. Men som ledare och ett ansvarsfullt varumärke tar också Lyko på sig ansvaret och erkänner att de inte har alla svaren. De är snabbfotade och tillgängliga. Här hade H&M kunnat ta inspiration och lära från Lykos krishantering.

Om du har login på Resumé premium så kan du läsa hela intervjun här