Effektiva tips till företag för att lyckas i sociala medier

editKSociala medier

En av de vanligaste frågorna vi får från företag som önskar hjälp med synlighet är hur de ska kommunicera i sina sociala kanaler. Här kan det vara en uppförsbacke att dra alla kanaler under samma kam. Vi reder ut några frågetecken och kommer med tips till dig som vill vässa företagets kommunikation.

Ställ rätt frågor innan ni sätter strategin och väljer kanaler

Få företag har en tydlig strategi och vet inte hur mycket tid som ska allokeras till respektive kanal.
För att undvika att fastna i ett mönster som inte leder någonstans är det bra att skapa en tydlig strategi. En strategi kräver lite förarbete och görs enklast i ett vanligt worddokument. Den behöver inte vara avancerad men bör innehålla följande:

  • Vilken målgrupp vill ni nå och vad intresserar den målgruppen?
  • I vilken kanal rör sig den målgrupp ni har?
  • Använd statistikverktyget i respektive kanal för att analysera och se hur tidigare inlägg rankar och vad dina följare uppskattar.
  • Sätt mål med företagets närvaro i sociala kanaler. Är det en säljkanal eller en kommunikationskanal? Många företag väljer att kommunicera med sina kunder likt en kundtjänst på tex Facebook men väljer att arbeta med Instagram för att sälja sina tjänster eller produkter. Andra jobbar opinionsdrivande och varumärkesbyggande i LinkedIn eller på YouTube.
  • Hur mycket tid kan ni allokera för att skapa en eller flera framgångsrika kanaler?

När förarbetet är gjort återstår det roliga – att välja kanaler och skapa en redaktionell plan och ett manér för respektive kanal.

Om det känns komplicerat att utforma en strategi så är det aldrig fel att lägga resurser på en onlineutbildning eller ta hjälp utifrån i form av extern expertis som kan hjälpa er med att komma igång med era sociala kommunikationsstrategier.

Tycker du att dessa tips är givande är du välkommen att läsa fler smarta social hacks här och dela gärna den här länken med andra som skulle uppskatta våra tips. Vi har alltid mottot – Sociala kanaler bör vara sociala!