Fem smarta tips för framgång i Instagram Storys

editKSociala medier

Instagram, Facebook, Snapchat och LinkedIn är exempel på sociala kanaler där det är möjligt att dela med sig av innehåll som finns tillgängligt i 24 timmar. På Instagram använder sig över 500 miljoner konton av Story-konceptet varje dag. Av dessa uppgav 58 procent att de blivit mer intresserade av ett varumärke efter att de sett det i Storys. Det är enkelt och går snabbt! Frågan är då vad som ska delas i Story för att göra konceptet till en framgångssaga! Vi har därför samlat fem konkreta tips som kan skapa framgång.

Fem saker att ha i åtanke

  1. Finns det någon inom organisationen som tycker sociala medier är glädjefyllt och gärna tar sig an ett nytt projekt? Lägg över ansvaret på en person och sätt upp mål tillsammans. Det kan bli ett spännande projekt med lärdomar att dela till både ägare, säljare och kundtjänst.
  2. Innehåll som kanske inte passar lika bra i det vanliga flödet kan vara som gjort för Storys! Att lägga upp en kort presentationsfilm för en ny medarbetare, ett inbjudan till digital fika som livesänds eller varför inte en liveshopping-session kan vara olika bra alternativ på hur företag kan visa upp sig i realtid för sina följare/kunder.
  3. Frågor engagerar! En frågestund är ett perfekt tillfälle att låta era följare komma med feedback eller få veta något de alltid undrat om företaget! Här är det möjligt att även engagera sina följare genom att låta dem skicka in sina frågor eller göra en enklare kundundersökning.
  4. Använd Storys för att lyfta egna publicerade inlägg i flödet; ni kan därför påminna fler att gå in på er profil och titta på ert senast publicerade inlägg. Många användare följer ett stort antal konton och dina inlägg kan därför riskera att ”försvinna” i den stora massan. Att dela sitt inlägg i Storys ger större chans att dina följare får ta del av dem!
  5. Skapa serier som man kan titta på länge! På Instagram kan man spara utvalda storys på sin profil under ”Höjdpunkter”. Dessa syns då under biografin i profilen och kan grupperas under olika kategorier. Detta gör det därför enkelt för följare att gå in och se om dina storys. Exempelvis kan alla budutskick samlas i en kategori, eller bilder/filmer från events.

    Vill du läsa mer om sociala medier, hittar du det här!