Det knöt sig i magen när jag läste rubriken “Vi tvingas säga upp hälften av personalstyrkan” bredvid ett porträtt av en VD med brett Colgate-leende och glittrande blick.
Pressbilder tas ofta någon gång per år med framgång i åtanke men här måste pressavdelningen tänka ett steg längre. Att uttala sig i svåra frågor som att säga upp personal kräver en pressbild som kommunicerar på ett annat sätt. Under en kriser är det viktigt att kommunikationen är sammanhängande och empatisk.
Fyra bra tips att tänka på när ni ska ta pressbilder.
Boka rätt fotograf. Många upplever att det är utmanande att stå framför kameran. Därför är valet av fotograf viktig. Personkemin mellan fotograf och objekt kan bli avgörande för bra bilder. Det är en matchning som oftast förbises.
Moodboard är underskattat. De mjuka värderna avgör ofta när glimten i ögat blir rätt på bra pressbilder. Ta fram exempel på bilder som du gillar och beskriv varför de tilltalar dig. Genom att inkludera fotografen i den ”känslan” du vill förmedla med dina bilder öppnar du dörren till en lyckad fotografering. För en bild säger mer än tusen ord.
Fler ombyten. Ett av de största misstagen är att anlita en fotograf utan att noga koordinera garderoben innan. Tre ombyten är lagom för fem till sex bilder. Byte av glasögon och smycken gör även att bildernas livslängd förlängs då vissa medier vill ha exklusiva bilder.
Vem ska publicera bilden? Klädsel, omgivning, kroppshållning och ansiktsuttryck är avgörande för att få till trovärdigheten i bilden för det budskap som ska nå fram och kanalen bilden ska publiceras i. Jag brukar använda ordet ”tonalitet”. En bra pressbild kan skilja sig från ett foto man använder i årsredovisningen, i ett branschmedie eller på företagets hemsida. Tonaliteten skiftar beroende av kanal bilden förväntas publiceras i. Dagspress har sin specifika tonalitet och ett glassigt magasin sitt, där man ofta kan ta ut svängarna mer.