Podden I huvudet på en entreprenör startades av vår vd Edit, mitt under brinnande pandemi. Nu har det 10:e avsnittet släppts. Mottagandet har varit fantastisk, och vi kände att det var dags att ta tempen på Edit för att bena ut vad som skiljer I huvudet på en entreprenör från andra poddar, och varför hon tycker att den behövs.
Hej Edit!
Du är entreprenör, bolagsbyggare, arbetsgivare, PR-expert, tvåbarnsmamma, agent, VD, hundägare – och nu även poddare! Berätta, vart fick du idén ifrån?
Helt ärligt stod jag i duschen och funderade över existentiella frågor precis när pandemin landade i Sverige. Jag vände och vred på hur jag skulle kunna rädda alla arbetstillfällen och vilka beslut som var viktiga att ta för att stå kvar. Då slog det mig att fler entreprenörer än jag troligen står och funderar på liknande saker, kanske i duschen eller någon annanstans. Vi som driver bolag släpper sällan tanken kring bolaget. Huvudet är igång hela vakna tiden. Det blev fröet till podden I HUVUDET PÅ EN ENTREPRENÖR.
Hur skiljer den sig från andra entreprenörspoddar?
Vi pratar om känslor och baksidan av framgången. Flera av mina gäster är också lite skygga och syns inte så ofta i intervjusammanhang. Jag tror att lyssnaren känner sig väldigt inkluderad i våra samtal eftersom vi vågar blotta strupen, både jag och mina gäster.
Varför tycker du att en sådan här podd behövs?
Entreprenörskapet, både med och utan partners är en väldigt ensam historia. Vi som företagare tar beslut på daglig basis som påverkar många runt oss. Familjen, kollegor, levantörer och kunder, alla ska med! Det är påfrestande att bygga bolag och ibland går man i backen. I podden skapar vi igenkänning och bjuder på lärdomar, lyssnaren ska verkligen känna sig mindre ensam i sitt företagande efter ett poddavsnitt. Just nu behövs det stödet mer än någonsin och det märks på responsen! Jag vill också visa fler sidor av entreprenörskapet genom att prata med folk som utgör entreprenörens närmsta krets.
Hur väljer du ut vilka gäster du vill ha med – vad är kriterierna?
I varje avsnitt pratar vi om olika teman kopplade till gästens erfarenhet som bolagsbyggare eller koppling till entreprenörskapet. Det ska gärna finnas stoff till igenkänning och kunskapsöverföring i gästens bagage. Det betyder att jag gör omfattande research innan jag kontaktar en entreprenör som bjuds in.
Vem är målgruppen, vem borde lyssna på podden?
I första hand är nog lyssnaren en person som vill starta bolag, äger ett eller fler bolag. I andra han kan det vara familjemedlemmar till entreprenören eller leverantörer som jobbar med ägarledda bolag som kunder. Men lyssnare som jobbar inom offentlig sektor har också hört av sig och tycker att podden är intressant. Den vanligaste reaktionen är att förståelsen för komplexiteten kring bolagsbygge ökar. Det tycker jag är fantastiskt!
Vad är det roligaste med att spela in en podd?
Jag älskar och brinner för entreprenörskapet, genom podden möter jag många likasinnade, det är superkul! När jag får feedback från lyssnare att de känner igen sig så hoppar jag av glädje. För vi måste hålla ihop och backa varandra nu!
Har du någon poddförebild?
Eftersom jag är en inbiten sveriges radio-lyssnare skulle jag nog säga att jag föredrar P1 och P3 Dokumentär i poddformat. Jag vill ofta lära mig något när jag lyssnar eller lära känna en person. Podden som kanal är fantastisk och jag förstår var femte svensk lyssnar på podd idag. Lyssning kommer att öka i framtiden för vi vill kunna lyssna samtidigt som vi tvättar, tränar eller promenerar. I och med att vi har färre sociala kontakter nu har poddlyssningen ökat.
Slutligen – har du någon drömgäst?
En av mina förebilder, Christina Stenbeck är högt upp på listan då jag vill ställa frågor som hon troligen aldrig fått tidigare. Hennes entreprenörskap är mångfasetterat. Gudrun Sjödén är en annan och hade Oprah sagt ja så hade det också varit kul😊
Podden finns där poddar finns, bland annat HÄR. Följ gärna I huvudet på en entreprenör på Instagram och på LinkedIn för information om avsnitten och exklusivt bonusmaterial!