Hemestermånaden juli är här. På kontoret knyter vi ihop säcken för en vår som inte liknar något i modern historia. Jag ser fram emot att landa lite och sedan ladda om inför hösten. Vi vet ju ännu inte vilka spelregler pandemin kommer att sätta under resten av 2020 men jag känner tillförsikt och även tacksamhet över de lärdomar jag fått den här omtumlande våren.
Jag går också in i juli med en stolthet över hur jag, teamet och våra kunder har hanterat krisen. Vi har fattat snabba, svåra beslut i en totalt främmande situation utan att tappa fokus på strategi, långsiktighet och leverans. Vi har tillsammans med våra kunder ställt om och hittat nya vägar framåt. Mycket har blivit av även om det blivit på ett annorlunda sätt. Digitala event, pressutskick, möten och distansarbete. Våren har visat att kommunikation är viktigare än någonsin och i flera fall, en nyckel till överlevnad.
Mina viktigaste lärdomar efter våren:
Agera!
Att agera, ta steg framåt, ta nya initiativ och anpassa sig snabbt när världen hamnar upp och ned är inte lätt men det har varit avgörande för hur företag klarat sig under Corona-krisen. Vi har kunnat se många fina initiativ från svenska företag. Att vara snabbfotad och att ställa om istället för att ställa in är ett måste för de som vill verka i en osäker omvärld.
Själv var jag sjuk när pandemin drog igång på allvar i Sverige men jag förstod snabbt att vi behövde agera. Stötta kunder, hålla tät kontakt med vårt nätverk och vara transparent med mitt team. Det har varit ett framgångskoncept att våga ta beslut och agera, förändra och fortsätta gå än att sitta still i båten.
Kommunicera och vara transparent
Många vill stoppa huvudet i sanden när det går dåligt men jag anser att det är viktigare än någonsin att våga kommunicera öppet under en kris. Att visa sårbarhet och kanske till och med be om hjälp. Jag tycker mig ha sett en sällan skådad gemenskap i svenskt näringsliv under Corona-krisen och jag har imponerats av fler näringslivsprofiler som öppet vågat berätta om de motgångar de mött vilket jag tagit upp i ett tidigare blogginlägg.
Synlighet bygger varumärke i kris
Flera av våra kunder har vunnit på att våga kommunicera under krisen. Genomslaget av deras PR-satsningar har under våren varit större och resulterat i ett högre engagemang i målgruppen. Transparens visar på bra ledarskap och bygger tillit. Jag har själv engagerat mig i näringslivet under våren, något som både har gett mig energi och många ringar på vattnet. Jag deltog tidigt i SvD Debatt för att tala om vikten av solidaritet i näringslivet och i Realtid med min syn på regeringens stödpaket.
Produktutveckla
Något positivt som krisen gett oss är mer tid. Både till att umgås med våra allra närmsta men även till att se över våra verksamheter och genomföra sådant som vi länge velat men inte hittat utrymme för i kalendern. Att analysera och se över vårt utbud, göra förbättringar eller utveckla idéer till nya produkter. Själv har jag sjösatt min podd “I huvudet på en entreprenör” där jag får chansen att lyfta och inspireras av andra spännande entreprenörer. Det är något vi gjort för kunder historiskt men nu kunde genomföra på bara två veckor tack vare nya kontakter och samarbeten som skapats under pandemin. Smyglanseringen av de tre första avsnitten gjordes lagom till midsommar och i augusti fortsätter jag släppa ett avsnitt varannan vecka. Häng gärna med mig på den resan!
Under den här våren har jag fått dunkar i ryggen, blivit buren framåt genom personliga meddelanden och samtal. Kollegor som frågar vad de kan bidra med. Leverantörer som ställt upp och visat solidaritet. Heja er! Dessa lärdomar och det stöd jag fått 2020 fyller på energibanken för att användas som bränsle till hösten. Men först lite sommarlov. Jag vill passa på att önska dig en riktigt glad sommar!