Nu när vi går in i 2021 lämnar vi ett annorlunda år bakom oss; många branscher har påverkats av den pågående pandemin och och vi kommer att fortsätta se konsekvenser av detta under året. PR-branschen är inget undantag och här listar vi olika trender som vi förväntar oss se under 2021.
Fokus på medmänsklighet och ”det verkliga”
Om det är något vi har lärt oss under 2020 är det betydelsen av att kommunicera på ett mänskligt sätt oavsett distrubitionskanal. Många har förlorat sina jobb, nära anhöriga och vi kan samtidigt inte träffas i sociala sammanhang för att stötta varandra. 2021 handlar om att fokusera på medmänsklighet och hur vi kan kommunicera för att ta hand om varandra. Genom att göra det där lilla extra. Det har gett uppsving till tjänster och produkter som tex Peppbox och Memmo.
Kommunikativt kommer betoningen ligga på att visa upp ”det verkliga” och vardagliga utan filter. Stories är ett koncept som fortsätter växa på flera plattformar och det är även ett enkelt verktyg för att visa upp det vardagliga. Ett exempel är hemmakontoret, teamsmöten med underhållande bakgrundstema och lunchpromenader i snölandskap som översköljt oss senaste veckorna. När fysiska möten blir möjliga kommer känslan av att släppa ut kalvar på vårbete inte undgå någon.
När världen blir allt mer socialt medveten kräver det att företagen också blir det. Under året förväntas företag ta ställning och aktivt arbeta med sociala frågor som gör skillnad i människors liv. Chefer och andra ledare behöver träda in i rampljuset och ta plats på företagens plattformar.
Ökad konsumtion av innehåll och ljud
Samtidigt fortsätter vi tillbringa tid hemma och vilket verkar vara något som kommer fortsätta eftersom hela 9 av 10 personer som arbetat hemma under pandemin vill fortsätta göra det i framtiden. När allt fler är hemma konsumerar de även mer innehåll på sociala medier – men på ett helt nytt sätt!
Ljudet blir allt mer populärt. Podcasts förväntas växa med 27,5 procent årligen de kommande sex åren och musikjätten Spotify har satsat stort genom att kontraktera stora poddnamn och bli störst på ”örat”. Internationellt har de signat med namn som Michelle Obama, Joe Rogan och Prins Harry och Meghan Markle. I Sverige är bland annat den populära podcasten Raseriet och Wennstams Vrede exklusiv på Spotify. En riktig snackis är också den nya sociala kanalen Clubhouse, även den ljudbaserad. En plattform som vi spår kommer bli en konkurrent till Twitter där opinionsbildare gillar hänga. I Clubhouse har du hela Almedalen i en app – året runt. Just nu kräver appen en inbjudan likt lanseringen Spotify jobbade vid sin lansering.
Vill du läsa mer om hur vi jobbar med PR på editK klicka här!