Som nystartat företag är det en utmaning att nå ut med sin affärsidé, produkt eller tjänst och förmedla sitt varumärke. Ett vanligt misstag är att lägga för stort fokus på säljdrivande kampanjer och att mäta kortsiktiga resultat, i förhoppning om att snabbt nå ut och öka lönsamheten.
Varje år startas ca 70 000 företag i Sverige, av dessa överlever 10 procent på lång sikt. En alltmer konkurrensutsatt marknad kräver långsiktiga och kreativa lösningar för att du ska nå ut med ditt varumärke. Att satsa på PR och storytelling kan vara en bra investering att bygga värden i bolaget tidigt, men hur lyckas man med en begränsad budget?
Tre smarta tips för att lyckas med PR som start-up:
Spinn i ditt nätverk. Utgå ifrån ditt befintliga nätverk och lansera din produkt eller tjänst där. Satsa på att bygga långvariga och starka relationer som generar spridning och rekommendationer. Word of mouth är ett gammalt PR trick!
Lev som du lär Fundera över vad som gör er unika men gå ett steg längre och utveckla en värderingsstyrd kommunikation. Hur gör ni skillnad i resan mot de globala miljömålen? Hur påverkar er idé konsumentens vardag? Att välja bort är också en strategi att kunna välja rätt. På editK har vi gjort tydliga vägval genom att välja bort uppdrag som ökar alkoholkonsumtion, tobakskonsumtion och spelandet. Ett annat bra exempel i värderingstyrd kommunikation är nybildade bolaget Redlocker som bygger in värdegrunden i företagsidén.
En bra lokal krok Ett bra sätt att börja er PR-resa är att börja lokalt. En lokal- eller branschtidning i er nisch är ofta välkomnande och nyfikna på nya ansikten. Har ni en spännande idé är det bingo! Alla medier har en tipsmail, börja där! Får ni inte napp på första mailet så ge inte upp. PR kan ta tid men är ovärderligt när det blir bra!
Vill du ta del av fler tips inom PR kan du klicka här!