Synas på Google

editKPR

Synas på google

Synas på googleHur får man sin hemsida att synas på Google? Ibland är det där med internet inte det lättaste. Hur gör man då egentligen för att synas på internet, och hur sticker man ut ifrån mängden av alla hemsidor som finns?

Självklart finns det alternativ där du kan köpa sökord som du vill få din hemsida att synas på, detta kan vara bra men garanterar inte att användarna gör det som du vill att de ska göra på din hemsida. Om inte du inte valt att köpa tillräckligt tydliga sökord kan detta innebära att du slänger pengarna i sjön.

SEO eller sökmotoroptimering är ett utryck som blir mer och mer vanligt och tanken med detta är att man ska bygga en hemsida som rankar på sökmotorn utan att man betalar för synligheten. SEO är något som man måste jobba med under en lång tid och inget som kommer över en natt. Men det är inte heller helt enkelt. Det finns flera olika delar som Google väljer att ranka.

Vi på editK kommer med några tips för att ranka högre på Google:
  • Mobile first:

    Gör din hemsida mobilvänlig. Redan 2015 bekräftade Google att fler sökningar görs på mobila enheter än via desktop(datorer). Därför ändrades även deras algoritmer så att hemsidor som är mobilvänliga rankas högre i det organiska sökresultatet.

  • Relevant innehåll:

    Ett tips är att göra en sökning av relevanta sökord i Googles sökordsplanerare på så sätt kan du även titta hur många sökningar som sker på ett ord och hur konkurrensen ser ut. Dessutom kan du erbjuda användarna det som de faktiskt letar efter och dela det innehållet på din hemsida. Ha hela tiden användarna i åtanke, vad är det som de vill se och läsa på min hemsida?

  • Relevant URL:

    Kanske självklart för många, men inte alla. Hemsidan ska spegla det som din verksamhet gör eller ditt företags namn. T.ex om en hemsida har URLen www.veterinär.se ska det vara just en veterinärsverksamhet.

  • Metabeskrivning:

    En metabeskrivning är det som syns på Googlesökningen och den texten som lockar användarna till att klicka sig in just på din sida. Denna går att ändra så den stämmer överens med innehållet på den sida du vill att användarna ska klicka sig in på.

  • Crawlers:

    När google rankar din hemsida görs detta med hjälp av ”Crawlers” eller ”spindlar” det är dessa som söker igenom din hemsida och därför är det viktigt att hemsidan är byggd på ett sådant sätt att det blir enkelt för ”spindlarna” att hitta relevant innehåll och ta sig fram. Dessa indexerar din hemsida och det är även viktigt att din hemsida inte innehåller trasigt innehåll, t.ex en sida där man ofta kan se texten: ”404, sidan kunde inte hittas”.

  • Länkbygge:

    Google älskar länkar, både ingående och utgående, men tänk på att inte använda för många samt orelevanta länkar. Försök få in länkar till din hemsida från kunder eller andra relevanta hemsidor.

  • Mycket innehåll:

    Google älskar mycket text och det kan löna sig att starta en blogg på sin hemsida med relevant innehåll. Men tänk även på att skriva om sådant som ger ett mervärde till dina kunder.

  • Uppsatsen

    När man bygger en hemsida ska man alltid ha en vetenskaplig uppsats i bakhuvudet.  Med detta menar vi att upplägget ska se liknande ut med titel, rubriker och underrubriker. Detta gör det enklare för Google att hitta relevant innehåll på din hemsida.

 

Vi på editK vet att SEO är en hel vetenskap, men det finns faktiskt många bra sidor att hitta information på. Här har vi samlat några av dem:

Moz nybörjarguide i SEO

Simon Myringer

Dagens Analys

Här på editK jobbar vi  hela tiden med vår synlighet på Google och vet att det inte är enkelt. Vi hoppas ändå att dessa tips gav en liten vägvisning om hur man kan börja. Tveka inte att höra av dig om du behöver fler tips och råd.