Två grundläggande tips till företag som vill komma igång med sociala medier

editKSociala medier

Innehåll Sociala medier

Företag gynnas av en närvaro på sociala medier; exempelvis besöker fler än 200 miljoner Instagramanvändare en företagsprofil varje dag och över 400 miljoner företag använder Facebook. Dessutom genererar företag som publicerar inlägg varje vecka på LinkedIn dubbelt så hög engagemangsgrad.

Att skapa ett konto för sitt företag på olika sociala kanaler är inte svårt, men att veta hur man använder dem kan vara en utmaning. Att veta var man ska lägga tiden är ännu svårare. Här listar vi två av våra viktigaste tips till företag som vill komma igång med sina sociala kanaler om vad man kan tänka på.

Förstå din målgrupp

Det kan finnas en tanke om att alltid behöva vara ”up-to-date” med alla nya sociala kanaler. Det dyker upp nya spännande kanaler hela tiden. Testa, läs på och analysera om dina kunder finns här! Det behöver dock inte betyda att företaget måste finnas överallt.

Vårt bästa tips är att välja en företagskanal utifrån kriterierna:

  1. I vilken kanal finns företagets kunder
  2. Vilken av dessa kanaler känner du lust inför
  3. Välj den och bli bäst där!

Två helt olika exempel är:

TikTok till exempel, som har 689 miljoneraktiva användare varje månad, är det främst tonåringar som använder. Om din målgrupp inte rör sig i den kategorin är det inte nödvändigt att ge sig in på den kanalen för att etablera sig. Att lägga kraft på en social kanal är tidskrävande; det finns ingen anledning att disponera den tiden på en kanal utan intresserade mottagare eller om ni känner er främmande för kanalen. Då blir inläggen glesa och det skiner igenom i engagemanget.

LinkedIn är användarna där i arbetssammanhang och därför kan det vara passande att exempelvis dela nyheter om vad som händer i företaget och utöka nätverket i er bransch. Målgruppen är äldre och större delen av den arbetsföra befolkningen finns på LinkedIn. Här görs både nya affärer och rekryteringar, direkt på plattformen.

Analysera och gör mer av det som funkar bra

I olika sociala kanaler är det möjligt att avläsa statistik och titta på vilka inlägg som interagerats med mest. Av det går att lära sig ifrån för kommande publiceringar; det ger en bild av vad följarna uppskattar och vill se mer av. Gör mer av det som målgruppen uppskattar!

Håll koll på:

  1. Var bor din målgrupp – en lokal eller global ton
  2. Vilka inlägg får flest gilla och kommentarer – analysera varför
  3. Fråga målgruppen vad de vill ha mer av. Skapa innehåll som är bjussiga.

    Men framför allt, glöm inte: Följ andra konton och interagera med deras inlägg och stories. När någon publicerar ett spännande inlägg eller delar en intressant nyhet – kommentera, gilla och dela! Det är positivt att vara närvarande med sin sociala kanal för synlighet och att skapa kontakter!

För fler tips om sociala medier – läs mer här!