Vår tids superstars är inte längre artister, blockbuster-skådisar eller idrottsstjärnor. Strunta i Zlatan! De senaste åren har vi sett fler och fler kändisar utvecklas inom helt vanliga yrken som poliser, veterinärer, advokater, apotekare, mäklare, hantverkare osv. Att bygga ett personligt varumärke i sin yrkesroll handlar inte längre bara om att nå personer i sin bransch. En veterinär eller gynekolog som sitter i morgonsoffan blir ett vardagsrumsnamn och får stor följarskara i sociala kanaler.
Stark trend kring personen bakom yrket
Intresset för personen bakom en yrkestitel är en stark trend även i bokhandeln både internationellt och på den svenska bokmarknaden. Vi lär få se fler tandläkare, advokater och hantverkare i bokhyllorna framöver.
Ett öppet mål för branschorganisationen
Nu under våren ser vi en ny grupp växa som samhällskändisar (nej, jag tänker inte på Anders och Anders på Folkhälsomyndigheten nu…), en grupp som väntat länge på att ta ett steg in i rampljuset; sjuksköterskorna. Under våren har nyhetsmedierna och det sociala flödet översvämmats av syrror i full mundering. De är på frontlinjen och krigar mot pandemin! Här har branschorganisationen öppet mål för att skapa opinion till sjuk- och undersköterskornas fördel.
Kanske kan kändissjuksköterskan bidra till att prestigen i arbetet ökar och att deras villkor förbättras. Låt oss verkligen hoppas att synligheten kan bidra till just det!
