Edit Künstlicher gästar SVTs Politikbyrån

editKeditK i media

Hur viktigt är det egentligen med ett bra varumärke? Går det som parti att fortsätta i sina gamla spår utan att förnyas och förändras och samtidigt behålla sin status? Miljöpartiet är långt ned på listan över partier som folk gillar, bara Sverigedemokraterna är mindre omtyckta än Miljöpartiet. Det krävs en förändring för att kunna locka och nå nya väljare. Edit Künstlicher medverkar i SVT:s Politikbyrån och sätter Miljöpartiet under kniven.

I SVT:s programserie Politikbyrån medverkade Henrik Torehammar, Elisabeth Marmorstein, Fredrik Furtenbach och programledaren Aida Pourshahidi för att diskutera Miljöpartiets varumärke. Varför är de inte omtyckta och hur ska de göra för att vända trenden?

Det finns förslag från bland annat Miljöpartiets ungdomsförbund Grön Ungdom, att byta namn till De Gröna. Dels för att ta efter de andra gröna partikollegorna i Europa, dels för att inte låta som ett enfrågeparti. 

I Politikbyrån deltog även Edit Künstlicher som PR-expert för att prata om Miljöpartiets varumärke. Ett varumärke ska tydligt kommunicera sitt syfte och vara relevant för sin målgrupp. Miljöpartiet behöver föryngra väljarkåren och finnas där de finns, det gör de inte idag.

Se hela klippet här.

Se klippet om med Edit med temat ”sportwashing” på Ekonomibyrån här.

Vill du ha tips på hur du kan bygga ditt varumärke? Kika in Edits fem tips här.