Igår hade jag möjligheten att lyssna till intressanta analyser och innovativa idéer inom detaljhandeln på seminariet Handelsfastigheter 2014. På plats fanns bland andra Carina Jirwe från HUI som gav oss siffror från handeln 2013, Christian Lagerlöf vd på Vapiano om hur köpcentrum attraherar restauratörer, professor Göran Cars från KTH som projektleder flytten av Kiruna (ja, hala staden Kiruna!) och trendanalytikern Bengt Wahlström som pratade konsumenttrender.
Carina Jirwe från HUI om prognosen för 2014/2015
Det jag fick med mig av dagen och det jag gärna vill dela med er är fem mycket tydliga trender de kommande tre till fem åren:
Mat
Vi konsumerar mat genom medier, genom umgänge, vi lagar, vi luktar och vi drömmer om mat. Allt fler jobbar med mat och kockyrket är omåttligt populärt. Vi väljer att resa efter vad vi vill bli serverade på tallriken. Maten är så mycket mer än näring och bränsle!
Hälsa
När vi inte äter, funderar vi på hur vi ska gå ner i vikt, bli starkare eller vilka löparskor som funkar med underlaget. Att ta hand om kropp och själ är A och O. Mindfullness, rawfood, yoga, LCHF eller 5:2? Dina hälsoval berättar för andra om vem du är. Det är inte längre bilen som är statussymbolen!
Näthandel
2013 omsatte näthandeln 37 miljarder kronor i lilla Sverige. Det är en ökning med 18 procent sedan året innan men fortfarande enbart 5 procent av hela detaljhandel kakan. Så näthandeln spås fortfarande vara i sin linda. Det är bara en början. Näst intill varannan bok köps idag på nätet och 20 procent av all elektronik klickas hem online medan det fortfarande är förhållandevis få som väljer köpa sin mat framför skärmen. källa: HUI
Urbanisering
blir glesare och allt färre väljer att flytta ut från större städer. Stockholmarna välkomnar varje dag två fulla SL bussar med nya storstadsbor. Den ”grå-vågen” är den nya vägen. Allt fler väljer att bo mindre och mer centralt. Det påverkar hur vi inreder, hur vi reser och var vi väljer att umgås.
”Proudly Imperfect”
En tydlig backlash från fillersläppar, botox, extensions, retuscherade magasinomslag och vältrimmade kroppar. Det blir hårdvaluta att vara speciell, udda, småful och trasig. I framtiden kanske vi inte instinktivt besvarar frågan ”Hur är det med dig?” med ett ”Bra, tack” utan ett ”Förjävligt!”. Att det är ostädat vid middagsbjudningen blir heltrendigt. För vem har tid att vara perfekt?
Jag med Johanna Svensson, Tomorro
Stort Tack till tjejerna på reklambyrån Tomorro som bjöd in till ett bra seminarium!