LIA-praktik på editK – så funkar det! Agnes berättar.

editKFEM FRÅGOR TILL

Varje termin tar editK emot en elev som gör sin LIA-praktik med PR som inriktning. Det blir 20 intensiva och lärorika veckor på en mindre PR-byrå där man får vara med i hela processen. Vi frågade vårens praktikant, Agnes Castro Ahlström som snart är ett färdigbakat ”PR-proffs” hur hennes tid på editK varit.

Hej Agnes! Nu har du genomfört dryga halva tiden av din praktik så det är ett ypperligt tillfälle att känna dig lite på pulsen! Berätta, vad var det som gjorde att du valde att göra din praktik på en PR-byrå och varför valde du just editK?
– När jag började söka praktik var jag lite osäker på exakt vad jag letade efter, kommunikation är så otroligt brett. Jag fick ett tips av en lärare att en PR-byrå som hette editK sökte praktikant, jag kikade in på hemsidan och då kändes det självklart att det var hit jag skulle söka! Byrån har väldigt varierande kunder och det kändes spännande att få möjlighet att jobba med allt från litteratur till hälsa. Sen är det inte helt fel att det finns en liten kontorshund som kommer och hälsar på.

LIA-praktiken är en del av din utbildning inom kommunikation på Stockholms universitet. Vilka förväntningar hade du på praktiken innan du började, vad hoppades du få ut av att praktisera på en PR-byrå?
– Jag förväntade nog mig att få en mer realistisk bild av medielandskapet och det har jag verkligen fått. Som del av en liten PR-byrå får man chansen att prova på olika roller och känna att det arbete man gör verkligen räknas. Ofta kommer man ifrån verkligheten litegrann när man studerar och praktik är ett perfekt sätt att förankra det man lärt sig. Jag tror att min praktik kommer göra det betydligt enklare att komma ut på arbetsmarknaden och att få möjlighet att utveckla mina nya kunskaper.

Vad har du fått göra och vilka nya kunskaper har du fått under din praktik på editK?
– Jag har fått vara med och göra lite av varje, men en hel del researcharbete, skriva pitchar för kunder, förbereda olika influerar-utskick och mediebevakning. Jag känner att jag fått en helt ny förståelse för hur man bygger upp medierelationer, och hur viktigt det är att hitta rätt person när man pitchar. Sedan blir man bra på att hantera snabba puckar och att prioritera sitt arbete. Man får lära sig något nytt varje dag!

Har du något Aha-moment under den tiden som gått, som du vill berätta om, när du fick en insikt som du inte haft tidigare?
– Det var nog när Edit själv berättade om hur pitcharbete fungerar, hur viktigt det är att hitta en balans mellan vad kunden vill och vad mediet söker. Mycket av arbetet handlar om att kunna se saker ur flera perspektiv och kunna hitta nya oväntade vinklar. Det var verkligen en Aha-upplevelse när jag förstod att det går att pitcha in nästan vem som helst vart som helst om man bara använder rätt retorik.

Vilka är dina bästa tips till någon som söker praktik på en byrå med inriktningen PR?
– Sök inte bara till de stora kända byråerna, det finns massvis med mindre byråer där man blir inkluderat i arbete och får lära sig på ett helt annat sätt. Oavsett om man är intresserad av att gå vidare inom just PR så är det en väldigt givande upplevelse som ger en bra grund för allt arbete inom kommunikation.

Är du student och är nyfiken på att praktisera på en PR-byrå? Läs om Eveliinas och Astrids upplevelse som praktikanter på editK. Blir du taggad och vill göra din praktik hos oss? Läs hur du söker för platsen till hösten 2022 här.