Edit Künstlicher tilldelas Margaretha Haglund Award 2025 för sitt kommunikativa arbete

editKEdit Künstlicher

I samband med Margaretha Haglunds bortgång 2022 instiftades Margaretha Haglund Award till minne av hennes livsverk och för att fortsätta hennes outtröttliga arbete mot tobaksindustrin, för barn och ungas rätt till en helt tobaksfri uppväxt. Mot bakgrund av tobaksindustrins alla nya produkter och den pågående nikotinepidemin bland svenska ungdomar är priset och att fortsätta Margarethas gärning än mer angeläget.

2025 års pris går till den svenska eldsjälen och PR-experten Edit Künstlicher.

Juryns motivering:

Edit har genom sitt tydliga ställningstagande, sitt arbete och sitt engagemang avslöjat tobaksindustrins manipulativa marknadsföring och så kallade ”healthwashing”-strategier. Med skarp analys har hon belyst hur industrin framställer sig som hälsomedveten, samtidigt som den marknadsför skadliga och beroendeframkallande produkter. Edits arbete har ökat allmänhetens insikt om dessa strategier och bidragit till höjda röster för en mer kraftfull reglering av nya nikotinprodukter. Hennes insats representerar det bästa av etisk PR och visar hur kommunikationsexpertis kan främja folkhälsan.”

Juryn för Margaretha Haglund Award 2025 består av hennes söner Johan och Per Haglund, Ann Post och Lena Sjöberg från tankesmedjan Tobaksfakta, samt Helen Stjerna från A Non Smoking Generation. Priset och en prissumma om 10.000 kr delas ut som en del av programmet under seminariet Tobacco Endgame den 21 maj 2025.

– Det vi ser idag, när det kommer till tobaksbolagens marknadsföringsmetoder, går att likställa med de marknadsföringsmetoder som tobaksbolagen genomförde på 40- och 50-talet med cigaretter. Då lurade man upp en hel generation på läktaren genom att påstå att rökning har goda hälsoeffekter. När det vita snuset lanserades 2016, parallellt med att sociala medier boomade, var våra marknadsföringslagar lika illa rustade som på 40- och 50-talet. Det gav tobaksbolagen möjlighet att sätta klorna i en ny generation som idag är nikotinberoende. Vi som jobbar med kommunikation, påverkan och reklam har ett moraliskt ansvar att skydda barn och unga från det vi vet är mycket beroendeframkallande. Det är vårt ansvar att förvalta Margaretha Haglunds livsverk. Därför överträffar den här utmärkelsen alla guldägg i världen, säger Edit Künstlicher.

Ett urval av Edits inlägg i debatten mot Tobaksbolagens lömska marknadsföringsmetoder:

Det vita snuset är ett svek mot unga (Resumé)

Lagen om det vita snuset är tandlös, skriv om den så den får klös (Dagens Industri)

Fångad av tjejsnuset (Dokumentär SVT)

Tobaksbolagens profiler dansar sig in på bästa sändningstid (Dagens Media)